HTML

csibike blogja

Friss topikok

  • wattacukor: Helló. Most tartok itt az olvasásban, és már nem állom meg komment nélkül! :) A gumizás az gumizás... (2015.01.31. 20:34)
  • ZJWiQWklgJ: buy ambien ambien sleep driving - ambien drug manufacturer (2012.10.15. 07:26)
  • seaseptJerlor: how do i become a pharmacy technician http://exclusiverx.com/products/aceon.htm pharmacy unit dose... (2011.12.06. 18:20)
  • Csigamami: khm... ha azóta még nem váltottál... a cukorgyanta se nem fáj (annyira- egyébként hihetetlen, hogy... (2011.09.26. 14:36)
  • KelGyo: Rég jártam erre ... Gondoltam, benézek. (2010.05.27. 04:08)

Címkék

2008.02.11. 21:55 csibike blogja

Movhu kommentje eszembe juttatta azt a sokszor hallott véleményt, miszerint a tanár ne rinyáljon magasabb fizetésért, érje be azzal, ami van, mit képzel magáról, még pénzt is akar a sok szünet mellé, pfúj, felháborító, megáll az ész.

Hogy nézett ki a „laza tanári munkarendem” az ország egyik legjobb gimnáziumában? Cirka 120-130 tizenkét-tizennyolc éves gyereknek tanítottam törit és németet heti 20-22 órában. A töri osztályaim 36-38 fősek voltak, évfolyamonként heti 2-3 órával, a 10-15 fős német csoportokkal heti 5-6 órában dolgoztam. Az elhivatott tanár készül az óráira, nem úgy megy be, hogy na, majd beszélgetünk valamiről, ergo rendszeresen könyvtáraztam, anyagot gyűjtöttem, hogy minél érdekesebb és tartalmasabb órákat tarthassak, illetve elősegítsem a gyerekek önálló órai munkáját. Az órákra való készülés mellett személyre szabott kiegészítő feladatokat gyártottam, hogy a gyengébb képességű gyerek ne ugyanazzal küzdjön meg, mint a szupertehetséges, emellett dolgozatokat javítottam, szünetekben és versenyeken ügyeltem, helyettesítettem, orrvérzésig adminisztráltam, szülői és tanári értekezleteken, iskolai rendezvényeken vettem részt, vizsgáztattam-érettségiztettem, tanulmányi versenyekre készítettem fel a diákjaimat, szülőkkel és kollégákkal konzultáltam, gyerekeket vigasztaltam, hallgattam meg… Soroljam még? Kora reggel kezdődtek az óráim, az értekezletekre délután került sor, sok szülői este 8-9-ig is elhúzódott, ennek ellenére másnap ugyanúgy meg kellett tartanom a 8 órámat. A téli, tavaszi, őszi szünet egy-egy hetében általában témazárókat javítottam – 36 gyerek esetében ez többnapos meló, ha pölö töri dolgozatról van szó. Nem szégyellem, hogy a folyamatos szellemi, fizikai és lelki leterheltség miatt alig vártam a nyári szünetet, hogy végre regenerálódhassak, feltöltődhessek. Több, mint 100 gyerek tanítása, nevelgetése, tanulmányi és magánéleti problémája teljesen felőrli az embert, elszívja az összes energiáját, pláne úgy, hogy a t. diákoknak manapság jogaik vannak, kötelezettségeik alig – gondolom, a t. szülők sokszor minősíthetetlen viselkedését sem kell bemutatnom. Mindezért mennyit kap a tanerő? Szerény személyem nyolcvanezret-kilencvenezret keresett úgy, hogy otthon még végigdolgozta az estéket és a hétvégék nagy részét is. A dicséret, a „köszönöm” néha jólesett volna, de elfogadom, hogy nem jelent semmi extrát, ha tizenakárhány felsőfokút nyomok a gyerekek kezébe, ez a dolgom. Azt már meg sem említem, hogy emellett egyetemre jártam, vizsgáztam, diplomáztam.

Mindezt nem panaszként mondom. Hivatást választottam magamnak, nem munkát, a szívem mélyén ma is tanár vagyok, és tudom, hogy egyszer újra tanítani fogok, de nem éhbérért és nem az iskolai munka sokszor megalázó, gerincpróbáló, gúzsba kötő körülményei között. Lehet, hogy egy tesitanár vagy egy kevesebb óraszámú tanár élete ezerszer könnyebb – a többségé azonban nem. Minden tiszteletem azoké a tanároké, akik a mai körülmények között a szó legszebb értelmében vett pedagógusok akarnak és tudnak maradni.

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csibike.blog.hu/api/trackback/id/tr276170554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pudingocska 2008.02.11. 22:38:31

Át tudom érezni, pedig sosem tanítottam, de ha belegendolok is elfog a rémület:). Az a nehéz, hogy nem lehet fizetésben különbséget tenni jó tanár, és rossz tanár közt. Mert szerintem mindenkinek van élménye olyan tanárral, aki megkeserítete az életét, akinek az órái rémesek voltak, és aki miatt utált iskolába járni. Naná, hogy nem kiált fel repesve, hogy igan, több fizut neki. És mindenkinek van olyan tanára, akire jó szívvel gondol vissza, akinek sokat köszönhet, és aki esetleg még az életét is befolyásolta. Fizetést ugyanannyit kap mind a kettő, és nincs az a rendelet, amivel igazságosan meg lehetne állapítani, melyikük munkája ér többet. De megértem azt is, ha az emberek irigyek a nyári szünidőre, mert ők is elfáradnak év közben, és lehet, hogy még karácsonykor sem kapnak rendesen szabit, de ezt talán pályaválasztáskor kellett volna meggondolniuk...

csibike 2008.02.11. 22:55:05

Szia itt, pudingocska :) Szerintem azért kényes téma a jó vs. rossz tanár, mert egy rossz tanár is készülhet rengeteget az óráira, más kérdés, hogy gyenge órákat tart, egyeseket oszt, szadista, nem való a pályára. Nyilván van olyan tanár is, aki azért rossz, mert nem csinál semmit az órán. A diákjaim között volt olyan, aki utált, volt olyan, aki imádott - most akkor én melyik kategória vagyok? :)) Elég érdekes lenne, ha valaki azért menne tanárnak, mert ott van nyári szünet :))) Bár talán erre is akad példa, sajnos.

Magányos Csapos 2008.02.11. 23:07:46

Csibe: a kórtörténeted tökéletes..nekem is van pár tanár ismerősöm, akik mindig is erre a pályára készültek és mindig is tanítani fognak...dettó ugyanezt hallom tőlük. És igen, én nem sajnálom tőlük, tőletek azt a pihenőt, hisz amit véghezvisznek az valóban kemény dolog. És ugye a mai világban mikor lassan a diáknak több joga van mint a tanárnak nem egyszerü...szóval kellenek az ilyen hithű tanárok, de meg is kell őket fizetni érte...

Xaxofon 2008.02.11. 23:29:02

Szerintem azokat az embereket, akik az elkövetkező generációkat nevelik elégedetnek kell lenniük, és ehhez hozzátartozik a jó fizetés is. Arról nem is beszélve, hogy mennyire megérdemlik. Nekem a nővérem és a sógorom is tanár. Mindketten két egyetemet végeztek. Ennek ellenére, lassan egy jól forgolódó sales menedzser többet keres náluk :(

diab 2008.02.12. 01:09:26

sokan azért mennek el tanárnak, mert pont min. pontszámmal felveszik őket a főiskolára, és mivel motiválatlan hülyegyerekek, jobb híján elmennek tanítani, abból is kijön napi egy sör, azabaj.

Odil 2008.02.12. 02:41:33

Teljesen megértem, van néhány pedagógus barátom és komolyan mondom, néha sajnálom őket, főleg mert ők tényleg lelkesek és pedagógusok akarnak lenni/maradni. Sajnos azért azt mindannyian tudjuk, van tanár és tanár közt is különbség.

Doris 2008.02.12. 05:58:27

Jól van Csibi. Én alsóban voltam. Imádtam, de az életem erről szólt. De nekem elég volt. Van saját gyerekem, és megőrülni sem kívánok. A "laza munkarend ellenére" pedig azt vallom, a tanárság nem nyugdíjas állás (elnézve idősödő volt kollégáimat, bizony egy sem normális).

csibike 2008.02.12. 08:56:07

Doris: Az alsós tanárok megbecsüléséről sem lehet ódákat zengeni :)) Nekem elsősorban abból volt elegem, hogy nem taníthattam úgy, ahogy akartam, nem akartam benyalni senkinek és a gerincem sem hajlik :) Azért hiányzik. Sok tanár pölö alkoholista kisebb-nagyobb mértékben, nem véletlenül. Odil: Persze, vannak olyanok, akik csak azért mennek tanárnak, mert jobb nem jutott eszükbe és elbohóckodnak valahogy, de azt azért tartsuk szem előtt, hogy sokan vannak, akik rengeteget dolgoznak azoknak a gyerekeiért is, akik leköpik őket.

csibike 2008.02.12. 09:03:05

diab: Szia itt :) Pontosan. A tanári szakok felvételi pontszáma a béka segge alatt volt már az utóbbi években is, ha jól emlékszem, volt olyan, a 120-as pontrendszerben 60 ponttal már simán beeshetett valaki nyelvtanári szakra. Röhej. Xaxi: Ehhh, szerintem a tanárok már azzal is elégedettek lennének, ha plusz harmincezerrel többet vihetnének haza. Csapos: A tanárnak ma semmi megbecsülése nincs, de hogy ez hol romlott el és miért romlott el ennyire, nem tudom. Gyakran a gyerekeken olyan összértékű cuccok vannak, amire rámenne a tanár egyhavi fizetése. Ha a szülők kiröhögik a tanárt, a gyerekek miért tennének másként?

Pistahh 2008.02.12. 09:14:40

csibike: sajnos szerintem ezen a területen is a kereslet / kínálat törvénye érvényesül. Amíg van elég tanár, akik éhbérért is hajlandóak tanítani, addig az állam bácsi nem fog több pénzt adni a tanároknak... Ez a probléma "felülről" nem fog megoldódni.. a tanároknak kellene összefogni és kiharcolni maguknak amit szeretnének. Nem állítom, hogy könnyű...

Sixxty 2008.02.12. 09:16:42

Igen, ez telejsen korrekt leírás volt, sajnálom, hogy nem Te voltál a törinatánom:) Kevesen gondolnak bele, hogy egy tanárnak mekkora a felelőssége, hiszen példát mutat. Ha diák azt látja, hogy szuper okos és tehetséges tanára nincs megfizetve és elhagyja a pályát, nem gondolja, hogy a tudásnak értéke van. Arról nem beszélve, hogy a számos igazán jó tanárt a saját kollégái túrnak ki, mert nem hülyegyerekként tekint a gyerekekre. Off: Nekem volt olyan tanítványom, aki 10 évesen nem tudott írni, egyáltalán. Azt mondták így is jó lesz kapálni, ne erőltessem, hogy megtanuljon írni.

movhu 2008.02.12. 09:21:08

Csibike blogjában főhelyen szerepelek. Elértem valamit az életben végre :):):) Nem mondtam egyébiránt, hogy olyan jó a tanároknak, csak arra utaltam, hogy vegyes képet mutatnak azok, akik otthagyták a pályát(akár ideiglenesen is) és azok akik benne vannak, abban a tekintetben, hogy miként vélekednek a munka keménységéről. A fizetés vicces vagy elkeserítő, de semmikéépen sem tükrözi a valós teljesítményt, ez tény. Rossz, hogy akár egy egyetemi tanár is kevesebbet keres, mint a néhai tanítványa, aki elmegy dolgozni a diploma után. Jó bér illetné meg a tanárokat, és nem csak az egyetemen, hanem a tanítói szinten is. Igaz, akkor megjelennének azok, akik csak a jó pénzért mennek a pályára, de még mindig jobb, mint ami most van, hogy azért mennek oda, mert tuti felveszik őket, és nem is olyan nehéz elvégezni.

Susua 2008.02.12. 09:26:31

Pedig ilyen tanárokra, _pedagógusokra_ tényleg szükség lenne, viszont - szerintem - leginkább nekik van esélyük arra, hogy váltsanak, ha betelik a pohár, a kevésbé hatékonyak pedig maradnak. És Te - mint írod - egy nagyon jó gimiben tanítottál, ahol nyelvviszgákban és továbbtanulásban gondolkodnak. Én (is) hallottam rémtörténeteket olyan tanártól, aki olyan suliban tanít, ahova problémás gyerekek járnak és betépett gyerekek borulnak ki a padból.

Chilly 2008.02.12. 09:55:13

Mivel én csak mint volt diák nyilatkozhatok erről én azt gondolom hogy minden ami ebbe az országba folyik nevetséges és kínos.Nem akarok politizálni de nem véletlen hogy az emberek máshol esetleg más országban próbálnak szerencsét mert még 1 "egyszerű" ápoló fizetése 5-8-szorosa az itthonihoz képest külföldön.És sorolhatnám a többi szakmát de talán jobb ha nem.Sajnos a tanárok nincsenek kellő képpen megbecsülve én világ életembe imádtam a történelem órákat és a történelmet magát is talán azért mert egész kis koromtól remek tanáraim voltak az érettségin is kitünőre vizsgáztam. :) Sajnos ahogy telik az idő fogynak a minőségi tanárok direkt nem írok jót v. rosszat.Változnak az idők a gyerekek már a ovi k*rva anyáznak és véresre verik a másikat mert a szülők x%-a magasról tojik a gyerekre és nem kapják meg azt az erkölcsi nevelést amit mind megkaptunk. pl. Tiszteljük a tanárokat,a felnőtteket,egymást stb. Korcsosul a világ...korcsosul a következő nemzedék...:(((

csibike 2008.02.12. 10:37:35

Chilly: Ha fiatalabb lennék, én is húznék ki külföldre :) Sokszor van az az érzésem, hogy amikor én gyerek voltam, normálisabb-jobb volt a világ. Nem irigylem a mai fiatalokat - eszméletlen sok mindennek kell megfelelniük, ha boldogulni akarnak. Susua: Szerintem inkább az vált, akinek nem elég a tanári fizetés, mert pölö nem minisztériumi fejes a férje. Igen, az elitsuliban annyival jobb a helyzet, hogy oda tehetséges, válogatott gyerekek járnak, ott lehetőségeik vannak, ráadásul élénk közösségi élet zajlik. Mondjuk, ugyanúgy isznak, füveznek adott esetben, nem szentek ezek a gyerekek sem :)

csibike 2008.02.12. 10:50:00

movhu: Lüke :D Ehhez többtízezres látogatottságú blogban kellene szerepelned :P Persze, van eltérés, pölö egy énektanár nyilván nem gebed bele a munkába, neki elég lájtos lehet az iskolai élete. Az általános iskolai tanárokról vagy az óvónőkről már ne is beszéljünk :) Az egyetemi tanároknál azért sokkal jobb a helyzet, fizetés tekintetében is. Sixxty: Nem biztos, hogy kedveltél volna :)) Egyetértek. Ha pölö egy menedzser tartaná az órákat, öltönyösen, aranyórásan, mennyivel motiválóbb lenne a helyzet :D Nekem is volt diszlexiás diákom, aki emiatt nem tudott töri dolgozatot írni, de fejesnek volt a gyereke, így ő mindig szóbelizett. Pista: Ez így van. Képtelenség kiharcolni. Sztrájkoljanak? :D

Foxfox 2008.02.12. 11:18:25

Ez a gáz! Senki nem "számolta el" Neked azokat az órákat, amit a felkészüléssel töltöttél! Azok olyanok, mintha nem is léteznének. Ugyanez vonatkozik az orvosokra, bírákra, ügyészekre stb.!

marlenka 2008.02.12. 11:24:42

Én tanár vagyok, az ország egyik legjobb elitgimnáziumában- és már megszoktam, hogy a társadalom lenéz és megvet. Ez nem is fog megváltozni, lehet nekem jogi diplomám a tanári mellett, publikálhatok, nyerhetem az országos versenyeket stb., - mindig ott lesz, hogy "nyári szünet", "téli szünet" stb. És ebben az évben értem el arra a szintre, hogy ha takarítóként is dolgozom valahol, de elhúzok a tanári pályáról. Ragozhatnám tovább, de felesleges - aki nem tanár, úgysem érti és a szemükben mi mindig csak "rinyálók" maradunk...

csibike 2008.02.12. 11:36:49

marlenka: Te is elitgimiben? :)) Szerintem én nem abban tanítottam, hanem a másikban :) Lenne miről beszélgetnünk. Egyetértek, sajnos, sokan tényleg így állnak a tanárokhoz. Szerencsére azért kivételek is vannak. Nagyon drukkolok, hogy sikerüljön a váltás! :) Fox: Semmi mást sem.

badoer 2008.02.12. 11:59:04

csibike mondj olyan állást amit normálisan megfizetnek es meglehet belőle élni.segitek tiszteseges uton nincs:)minimum 250-300 ezert kénne keresni hogy normalisan megélj.tanari fizetesrol mar irtak en is suliba jarok tudom hogy mennyit keresnek.az pedig hogy az emberek butolnak korcsosulnak azt majd meglehet kőszőni ennek a csodálatos magyar médianak:)az meg hagyan hogy nem tudjak hogy a forint szo honnan szarmazik dehogy 3 magyar kormanyszot nem tudnak mondani az mar égő:)

Rege Ata 2008.02.12. 12:11:13

Magyar (nyelv és irodalom) emelt szintű érettségi előkészítőre járok, és az egyik ottani csoporttársam az egyik "elitgimibe" jár - és utálja. Lassan kiderítem, miért... (Bár mondott már egy s mást, de még mindig nem elég nekem, persze, a "képhez".) Hüm.

Doris 2008.02.12. 13:19:30

Movhu!!! Az "egyébiránt" az az én szavam!!!

csibike 2008.02.12. 16:13:18

bado: Pölö a Nokiánál bruttó háromszázat keres a kávéfőző titkárnő, az nem annyira rossz kávéfőzésért :) Rege Ata: Több ok miatt is utálhatja, de a legvalószínűbb az, hogy nem való oda, túl magasak neki a követelmények. Ez nem gond, hiszen nem az a lényeg, hogy valaki elitsuliba járjon, az a baj, hogy a szülők annak ellenére odaviszik a gyerekeiket, hogy azok számára az elitsuli egyáltalán nem a legmegfelelőbb iskola.

Mina 2008.02.12. 18:37:10

Nekem csak olyan tapasztalatom van mint tanár, hogy az egyetemen phd alatt órákat is kellet tartani. Nem volt kötelező, de…ajánlott volt. Persze teljesen más lehet gimibe tanítani, mint egyetemen. Egyetemen talán annyival érettebb az ember gyereke, hogy oda általában önszántából megy, és (jobbik esetben) saját választás alapján. Ergo, jobban odafigyel, meg talán bír is magával. Középsuliba, gimibe biztosan nem tanítanék. És látom/tudom mennyire nem becsülik meg a tanárokat. Mint ahogy orvosokat, nővéreket, ovis néniket, és sorolhatnám még milyen szakmákat nem… Talán pont azokat a szakmákat nem, amik elhivatottságból „születnek”. Régészként sem egyszerű megélni. Két gyerekkel egyedül meg szinte derivál a nullához. Akkor van esélyed (mint régész), ha nyaranta autópálya ásatáson vagy, előadásokat tartasz, publikálsz, ne adj’isten magánórákat tartasz, ohh, és persze, ha van egy kedves, szerető, jól kereső, megértő párod, aki elnézi a hóbortjaidat. Valahogy hasonló lehet a helyzet a tanársággal is… :/ Az meg, hogy jó tanár ugyan annyit keres, mint rossz tanár… Ki hogy tud helyezkedni, nyalni/nem nyalni, stb… Nos, life is sucks, ugyebár… :/ De azért beülnék az órádra, ha majd egyszer újra :)

Béb 2008.02.12. 19:12:30

Többgenerációs PEDAGÓGUS családból származok. Megértelek. Én ezért nem lettem tanár... Csak ennyit akartam mondani.

badoer 2008.02.12. 19:34:27

csibike en csak azt hiszem ell amit látok:)kétlem en azt a 300 ezret:)))vagy esetleg mellete "mást" is csinálni kell:DD

csibike 2008.02.12. 20:41:39

bado: Multiknál elég jól lehet keresni :)) Pigi: Igenis :) Mina: Azt tapasztaltam, hogy az egyetemen nehéz megkapaszkodni, nem árt, ha az embernek van egy-két mentora, aki kiáll mellette. A régészet szép hivatás, de nem a meggazdagodáshoz vezető út :)) Arra emlékszem, hogy amikor szerenádoztunk gimi végén, a legtöbb tanár bazinagy házban lakott - nyilván nem tanári fizetésből volt rá pénz. Ha lesz, meghívlak :))

badoer 2008.02.12. 22:23:55

hát itt a multiknal éppcsak loknek valamit:)

csillag 2008.02.12. 23:28:05

Ezt a postot köszönöm a tanárok és a tanárgyerekek nevében. A probléma főleg abban áll, legalábbis mint tanárgyerek azt látom, hogy az emberek nagy többsége csak azt látja, hogy a tanár délutánonként ráér, és még ott van neki a sok szünet is. Azt már meglehetősen kevesen tudják, hogy amikor a diákok számára nyári szünet van, a tanárok még járnak adminisztrálni meg értekezni, és amikor a gyereknek MÉG nyári szünet van, akkor a tanárok MÁR bejárnak felkészülni az iskolaévre. A másik probléma, hogy a hírekben az jelenik meg, hogy a pedagógusok kaptak X % béremelést, viszont az nem, hogy a következő hónapban mennyit vettek el tőlük és milyen egyéb támogatásokat vontak meg amitől összességében kevesebb maradt meg nekik mint előtte. Ettől a legtöbben azt gondolják, hogy a tanárok jól keresnek, és semmit nem csinálnak. És lehet hogy csak mi,tanárgyerekek(és tanárok),tudjuk hogy az anyukánk nem tudott mindig játszani velünk kiskorunkban, mert "ennek az osztálynak a dolgozatait még ki kell javítanom,majd utána", és hiába akartak mindent megvenni nekünk, de tudtuk, hogy nem tehetjük meg a tanári fizetésből. Na hát erről van itt szó. Maximálisan egyetértek,szóról szóra.

csibike 2008.02.13. 20:26:39

Úgy igaz minden, ahogy leírtad. Sokszor gondoltam arra, hogy basszus, ha 100 gyerek problémája foglalkoztat, hogy a fenébe lesz időm a sajátomra...?
süti beállítások módosítása