HTML

csibike blogja

Friss topikok

  • wattacukor: Helló. Most tartok itt az olvasásban, és már nem állom meg komment nélkül! :) A gumizás az gumizás... (2015.01.31. 20:34)
  • ZJWiQWklgJ: buy ambien ambien sleep driving - ambien drug manufacturer (2012.10.15. 07:26)
  • seaseptJerlor: how do i become a pharmacy technician http://exclusiverx.com/products/aceon.htm pharmacy unit dose... (2011.12.06. 18:20)
  • Csigamami: khm... ha azóta még nem váltottál... a cukorgyanta se nem fáj (annyira- egyébként hihetetlen, hogy... (2011.09.26. 14:36)
  • KelGyo: Rég jártam erre ... Gondoltam, benézek. (2010.05.27. 04:08)

Címkék

2008.05.06. 08:26 csibike blogja

*nosztalgia on*
Anno pont az érettségire fáradtam el, kegyetlenül, totálisan, van ilyen, felvételire gyúrtam, nyelvvizsgára gyúrtam, boldog nyárra gyúrtam, önfeledten, füligvigyorral, elégedetten akaródzott nyaralni, talán egyetlen négyesem volt negyedikben, az utolsó osztályban, talán, a többi ötösötösötös, ha legközelebb hazalátogatok, előbányászom az ellenőrzőmet, tuti. Rezignáltan bambultam a tételeket, tanulgattam, ímmel-ámmal, az első kétháromig jutottam, amikor hirtelen bekattant valami és stop - abbahagytam a készülést. Egyik pillanatról a másikra, csak úgy, vállvonós, tökömkivan hangulatban. Nem hittem az irodalomtanárnak, pedig állította, az egyik írásbeli tétel tutifix Madách lesz, sanszos Az ember tragédiája, majd jól meglátjuk, bejön a tipp, bízzuk csak oda, tanuljuk meg szépen és csont nélkül megvan az érettségi. Madách soha nem tartozott a kedvenceim közé, hidegen hagyott, nem fogott meg, Az ember tragédiája pláne, rühellem, na. Még véletlenül sem készültem belőle, ofkorsz, ez nálam akkor és ott elvi kérdés volt, kizárt, hogy én, hogy abból, hogy érettségire. Tinipubertáskamaszkoromban még nem neveztettem kiforrott, ereje teljében lévő boszorkánynak, nem fogott a mágia, nagyjából elsajátított soványka tételkéimet, onnan, a lista legelejéről, elsöpörte a májusi szél - röviden: megszívtam, nem kicsit. A többiek örömujjongtak, amikor meghallották az írásbeli tételeket, majd' megsüketültem a hangzavarban, bíztak a tanár megérzésében, naprakészek voltak Madáchból, én, a gimi halálosan fáradt legjobb tanulója, a másoknak mindig segítő humorzsák, nem készültem, szinte semmiből. Az ember tragédiája, az.
Az első egy órában azon merengtem, vajh mi módon közöljem otthon, hogy megbuktam az irodalom írásbelin, lehetőleg kíméletesen, mellőzve a drámát, pusztán a tényekre szorítkozva. Olyan hatvan perc utána eszembe jutott, nem szokásom feladni, ejjj, csak ha már mindent megtettem az ügy érdekében, ergo elkezdtem lapozgatni az irodalmi szöveggyűjteményeket, hátha. Ráfanyalodtam a "Hazai táj, szülőföld, az otthon megjelenítése a magyar költészetben néhány mű alapján" tételre, pedig ezt sem csíptem soha, centiről centire kutattam át az agyamat, belestem a legrejtettebb sarkokba is, leltem pár morzsát, költőnevet, motívumot, verset, szóval, szusszantam kettőt-hármat és tollat ragadtam. Alkotás közben azon filóztam, vajh mi módon közöljem otthon, hogy kettes lett az irodalom írásbelim. Cirka tíz-tizenegy oldalt firkáltam abban a nagyalakú, vonalas, sötétkék füzetben, könnyedén, magától értetődően, elvarázsoltan - és veszettül élveztem a küzdelmet, a tudatot, hogy a becsületkettesért hajtok, a tudatot, hogy fontos dolog múlik azon, milyen agyam van és mit szippantottam magamba az elmúlt években, a tudatot, hogy megmérettetek, a tudatot, hogy csak magamra számíthatok.
A legszebb dolgozat lett. Ötös. Vesszőhibám se volt.

P.S.: Nem tudom, kinek kell hálát adnom az agyamért, de köszönöm.
*nosztalgia off*

(Tanárként mindig arra ösztönöztem a diákjaimat, hogy használják az agyukat, érveltünk, elemeztünk, összefüggéseket vadásztunk, ízekreszedtünk-újraösszeraktunk. A magolás nem ér semmit. A gondolkodás, na, az már valami - egészen pontosan: szabadság.)

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csibike.blog.hu/api/trackback/id/tr136170390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rommel 2008.05.06. 08:45:49

Jómagam is mérhetetlenül büszke voltam magamra, mikor a magyartanárom közölte velem, a szövegalkotásom hibátlan lett.

Carmen 2008.05.06. 09:00:30

Én ugyanez, csak Mikszáth, végül négyest kaptam személyes ügy miatt. Ennyit az esélyekről meg az objektív tanárokról.

csibike 2008.05.06. 09:04:03

Carmen: Ne már, érettségin személyes ügy? :o Rommel: Az nem kis dolog :)))

Elf 2008.05.06. 09:15:36

Nekem Csokonai szerelmi költészete volt :) Annyira éreztem hogy vagy ő vagy Radnóti lesz benne, hogy teljesen megnyugodva mentem be. Bejött. Nekem sem tudtak semmibe belekötni, imádom azokat a verseket. A nyelvtannal viszont lehúztam. Anno nekünk egyben volt az egész és már nem is emlékszem mi volt benne. De 4es lett.

pp 2008.05.06. 09:18:43

Nekem a magány motívumának megjelenítése volt 10 éve.. (bakker TÍZ éve %eek% ) Azt hiszem 11 oldalt írtam...ötös lett..és nagyon büszke voltam..azt hiszem ma már nem menne.. :(

Aranyhal 2008.05.06. 09:31:31

34 éve Radnóti-ból írtam az érettségit, szintén valami felső osztályzat volt.:)

Carmen 2008.05.06. 09:41:03

Nekem jutott az a hálás szerep, hogy parodizáljam a tanárt a szalagavatón. Bár nem én írtam a szöveget, és bár mind megtörtént, mégis megsértődött, és rajtam csattant. 1 pont kellett volna, hogy filmtöri-angolra vegyenek fel, és állítólag ezt hallva azt mondta, hogy megbánta, hogy négyest adott. Szóval eléggé megváltoztatta az életemet, persze nem mondom, hogy negatív irányba, de akkor is. :)

cesztina68 2008.05.06. 10:01:26

Vajon miért nem csodálkozom ezen Csibi? :)

Enkeli 2008.05.06. 10:13:39

10-11 oldal? Nekünk tavaly két oldalt kellett írni. Ha jól emlékszem.

Peti 2008.05.06. 11:23:58

A magyaron bukott meg a kitűnőm. Hüje hejesírás :)

christaylor 2008.05.06. 12:15:42

nekem mázlim volt, mert a magyar tételeink egyike Kosztolányi volt, akiből alig két hónappal korábban írtunk dolgozatot ugyanebben a témában. és mit ad isten, szóbelin nem kihúztam megint? úgyhogy zsinórban háromszor mesélhettem róla. :) Enkeli: csak két oldalt? ne mááár! érettségin?

Béb, a zagresszív kismalac 2008.05.06. 12:24:25

Most sokat fogok írni! 1. Én technikusi előtt engedtem le így. Nyár volt, sörfesztivál, haverok, buli, 19 évesség és a hócipőm tele az egész ötödévvel. jóformán semmit nem tanultam. Malacom volt írásbeli, gyakorlaton és szóbelin is. Kitűnő lett a technikusim... 2. Fizikából akartam megbukni - rámkényszerített fizika érettségi azóta is kísért. A tanárnőnek tálaltam is a helyzetet. Rémálmai voltak miattam fél évig. Végül NÉGYES lett! Azóta sem értem hogyan... 3. Irodalom tanárnőnk valami hihetetlen megérzéssel bírt - ezzel minden irodalom tanárnő bír érettségi táján - és folyton a Bénk Bánnal nyúzott minket. Bosszúból a Bánk Bán modern változatát adtuk elő szalagtűzőn bedrogozott Melindával&Otthóval, vállalkozó Bánk bánnal, őstermelő Tiborccal... stb. Vártuk a kiakadást. Meglepetésünkre sikere volt. A pedig a tanárnő akkor már túl volt a nyugdíjkorhatáron. És még érettségin is kifogtuk Bánk Bánt. (Alapkonfliktusok a Bánk bánban.)Volt, aki csak a mi darabunkból vágta, de át tudott menni! Az én irodalom érettségim meg egy másik - hosszú - story. %smile% (Előre szóltam.)

shimmer 2008.05.06. 15:27:32

Én vagyok az egyetlen, aki nem emlékszik miből írta? Komolyan nem :)) De kitűnő lett. Asszem vmi nagyon komoly összehasonlítgatós verselemzés volt. Amit szintén kútfőből produkáltam, és bár csapnivaló magoltatós irodalom tanárom volt, én mindig jöttem az önálló gondolatokkal, és mégis tetszett neki. Ja én amúgy aztán mérnök lettem, így a helyesírás romlásomat erre fognám :)))

ac 2008.05.06. 15:28:23

christaylor: a mostani érettségiken úgy tudom 3-8 oldal terjedelemben kell háromból egy választható esszét írni :)

cala 2008.05.06. 16:19:43

középszinten 3-4 oldalt, emelten három fogalmazást, ebből az első kell, hogy hosszabb legyen (kb 2 oldal, ha jól emlékszem), a másik kettő lehet egy oldalas.. én kikaptam tavaly Krúdyt..mindig imádtam, pedig alig vettük..csak nehezen tudtam összeszedni, miért jó:D végül nem lett rossz, csak a szóbelin kekeckedtek..hnap megint abból zhzom, ami miatt majdnem 4est kaptam érettségin..szép kilátások..:s

christaylor 2008.05.06. 16:24:08

jaj, köszönöm a sok felvilágosítást. nem árt. :) hát igen, az én időmben (1998-ban) még csak egyet kellett írni, legalább négy oldal terjedelemben

winstonsmith 2008.05.06. 18:57:05

Én sem emlékszem miből írtam... Most volt a tízéves éreccccségi találkozó, nem tudtam hazamenni - kicsit gáz, hogy rajtam kívűl csak az antiszociális arc hiányzott. Ja meg az, aki Dél-Amerikába szökött a rendőrök elől. :)

Aliana 2008.05.06. 19:01:23

nekem a kedvencem a "kamutétel" a középszinten: érvelés. tavaly cirka 2ét és egynegyed oldalban szépen önállóan leírtam, hogy miért is nem fog eltűnni a digitális irodalom hatására a nyomtatott verzió, kaptam rá szépen max. pontot, azt' kész %biggrin% az összehasonlítást és novellaelemzést meg kihagytam %wink%

csibike 2008.05.06. 19:14:54

Aliana: Ööö... izé... tavaly érettségiztél? :o Bevallom, a blogod alapján idősebbnek gondoltalak :))) A mostani irodalom érettségit nem ismerem annyira, a töriben és a németben vagyok otthon. Belegondoltam, mivel lehet érvelni, tényleg sanszos a kamutétel elnevezés :D winston: Hihi, jó kis osztálytársaid voltak :))) A többi érettségis dologra sem emlékszel? chris: Az én időm kettővel korábban volt, a minimumot szabályozták nálunk is :) cala: Akkor nagy-nagy kalappal holnapra :))) És mi volt az?

csibike 2008.05.06. 19:23:09

ac: Végül is, ez sem kevés :)) shimmer: Winston sem emlékszik :) Nagyjából az irodalom szóbelit is fel tudom idézni, meg a törit, a matekot nem :D Szerintem a legrosszabb, amit egy tanár tehet, hogy elfojtja az önálló gondolatokat, a kreativitást... Nem gondoltam, hogy mérnök vagy :))) Pigi: Semmi gond, szeretem olvasni, amit írtok :) A malachoz azért agy is kell :))) Nekem is kitűnő lett az érettségim, de csak malacból nem oldottam volna meg. Ehhh, Bánk bán sem tartozik a kedvenceim közé... Az milyen már, hogy valaki azért vizsgázik le, mert látta az "előadásotokat" :D chris: Ezek szerint perfekt vagy Kosztolányiból :)))

christaylor 2008.05.06. 19:29:12

kosztolányi jóóó!. én szeretem, főleg az Esti Kornél novelláit. :) perfekt voltam, ez így helyesebb, de az idő.... most már azér' felejtek.

csibike 2008.05.06. 19:29:39

Peti: Nálunk az volt a kitűnő átka, hogy én adhattam át a vizsgabizottság elnökének az ajándékot - nagyon izzadt tenyere volt... :o Enkeli: A maximumot nem határozták meg, volt az a naygalakú csíkos füzet, abban írtunk annyit, amennyit akartunk és amennyire elég volt az idő. Szerencsémre gyorsan írok, gyorsan olvasok :) cesz: "Ismersz"...? :)) Carmen: Ez azért elég genyaság.... :/ És teljesen hagytad a filmtöri-angolt?

csibike 2008.05.06. 19:33:59

chris: Sajnos, tényleg felejt az ember - bár ez spec szerelmi bánat esetében tökkkéletes megoldás :))) Aranyhal: Radnóti jó :) Szervezitek már a 35. érettségi találkozót? :)) pp: Nekem 12, bakker :D De mást meg jobban tudnak az egykori érettségizők :))) Elf: Hirtelen nem tudnám megmondani, hogy pölö szóbelin húztunk-é külön nyelvtan tételt, de mintha rémlene, hogy volt, passz...

Carmen 2008.05.06. 19:48:15

Mivel egy szakom már volt (magyar) mellé következő évben megpróbáltam a filmet megint, de nem sikerült. Aztán gondoltam, hogy a spanyollal kellene valamit kezdeni, de portugál lett belőle :D Szal sodor az élet, de most így épp jó. BTW: kellett nyelvtant is húzni a szóbelin.

csutka 2008.05.06. 20:00:36

Szia! Hát nekem még van egy évem érettségiig, de sajna egyre inkább tartok tőle...Az idei állítólag annyira kemény volt, h a magyar tanárunk alig adott esélyt 3-ra, 4-re... 3 óra alatt kellett volna elemezni egy novellát, ami alapból 4 oldal. És írj róla még 4 oldalt. Tavaly úgy szívták meg sokan, h hibásan volt leírva a MAGYAR érettségiben a sült csirke. Szegénykéim meg a szövegből másolták ki. Az idei érvelő szöveg témája meg nem is irodalmi jellegű volt!!! Asszem idegösszeroppanásom lesz, mire érettségire eljutok... :-) Jáj!!!

Mina 2008.05.06. 20:43:19

Juj, annyira sz..r érzés vizsgára készülni :( De jó, hogy többet nem kell :) Hmm, nekem 15 évesen volt "szerencsém" érettségizni... :)

M 2008.05.06. 21:22:54

Az valóban elég szerencsés, ha az ember az eszét használja.

csibike 2008.05.06. 22:16:58

M: Így gondolom én is :) Mina: Néha azért elmerengek azon, hogy vissza kellene ülni az iskolapadba :)) 15 évesen? :o csutka: Szia itt :)) Ha még van egy éved, szánd arra, hogy nem stresszelsz az érettségi miatt, nem ér meg egy idegösszeroppanást... Látom a varázsgömbömben, hogy minden rendben lesz az érettségiddel :)) Carmen: Nem láttam jelét, hogy ne szeretnéd azt, amit épp csinálsz :)))

cala 2008.05.06. 22:36:04

ritkább szóalkotási módok..ami keverhető benne, azt keverem:D most is épp azokat olvasgatom, de nem írom le őszitén, mit is gondolok róluk:P:) csutka: a rutin rengeteget számít, biztos fogtok ti is gyakorolni és simán megírjátok jövőre:)

Aranyhal 2008.05.07. 06:21:03

csibém! Mindig mi szervezzük hárman az osztályból, ez lesz a 7.....igen, jövőre belekezdünk..)

csibike 2008.05.07. 07:11:00

Aranyhal: Lesz ott buli, van egy olyan érzésem :D cala: Drukkolok :)))

Béb, a zagresszív kismalac 2008.05.07. 11:17:17

Azért vizsgázik le, mert szerencsére csak az alapkonfliktusokat kérdezték, azok meg lejöttek a mi előadásunkból is... Bár a miénk végén meghalt a király is. (In memorian Jimmy. %mrgreen% )

krikszi 2008.05.07. 21:55:36

Csibike, te tanárnőcinéni vagy :)? Én imádtam Az ember tragédiáját. Szintén a tanárnak köszönhetően. Fantasztikusan tanított.

csibike 2008.05.07. 22:07:10

krikszi: Ühhü, néhány évig tanítottam suliban is, magántanárként is, cirka 2 éve már nem tanítok :) Lélekben viszont örökre tanár maradok, aztán ki tudja, egyszer majd újra taníthatok, mert nem kötik meg az ember kezét, mert lesz méltósága ennek a hivatásnak, mert nem kell éhezni... Nálunk nem voltak kimagasaló tanáregyéniségek.

csibike 2008.05.07. 22:07:46

Pigi: Ehhh, van aki ilyen mázlista vizsgázó :))
süti beállítások módosítása