HTML

csibike blogja

Friss topikok

  • wattacukor: Helló. Most tartok itt az olvasásban, és már nem állom meg komment nélkül! :) A gumizás az gumizás... (2015.01.31. 20:34)
  • ZJWiQWklgJ: buy ambien ambien sleep driving - ambien drug manufacturer (2012.10.15. 07:26)
  • seaseptJerlor: how do i become a pharmacy technician http://exclusiverx.com/products/aceon.htm pharmacy unit dose... (2011.12.06. 18:20)
  • Csigamami: khm... ha azóta még nem váltottál... a cukorgyanta se nem fáj (annyira- egyébként hihetetlen, hogy... (2011.09.26. 14:36)
  • KelGyo: Rég jártam erre ... Gondoltam, benézek. (2010.05.27. 04:08)

Címkék

2008.11.13. 15:35 csibike blogja

 Még nyáron jártam a Libriben, unokaöcsémnek akartam Thomas könyvet vadászni, ez a legújabb őrület a térdig-combközépig érő generáció körében, bár Thomas és barátai annyira helyes figurák, hogyha épp nem matchboxokat gurítunk vagy épp nem Balut, a kék plüssmedvét ölelgetjük-dobálgatjuk vagy épp nem állatkerteset játszunk, akkor az aprólékokkal együtt én is teljes átéléssel tologatom a vonatos társaságot, hason fekve, a nappali közepén, naná, voltam már Thomas, Arthur, Bertie, Dennis, Elizabeth, Emily, szóval, ez az igazi szerepjáték, nem a World of Warcraft. Miután begyűjtöttem a Thomas könyvet, nem bírtam megállni, hogy ne nézzek szét a Libriben, a magamfajta könyvbuzi számára A Könyvesbolt (meg Az Antikvárium, meg A Könyvtár) maga a Kánaán, önfeledten olvasgattam, szagolgattam, tapogattam (a könyveket, ofkorsz) és közben megpróbáltam memorizálni a három kiszemelt és a gondolatban egyre bővülő szülinapi-karácsonyi listára felvésett könyv címét, tollat és papírt direkt nem vittem magammal, hátha így kevésbé csábulok el, ha pedig mégis, hazafelé simán elfelejtem a "must have" kategóriába sorolt kincseket, persze, ez a trükk sem jött be, agyamba égett a három könyvcím, mondjuk, azért biztos, ami fix alapon hazáig mantráztam, hogy nőkpagodájaáldottgyermekféltestvérek, nőkpagodájaáldottgyermekféltestvérek, nőkpagodájaáldottgyermekféltestvérek, a lakásba berobbanva pedig egyből az íróasztalon landoltam és papírfecnire véstem a címeket.

Nem sűrűn olvasok északi irodalmat, sőt, meglehetősen ritkán, ezért rögtön elvarázsolt, hogy az Áldott gyermek szereplőinek neve nem John, Jane, Tom, Mike, hanem Ragnar, Frida, Jonas, Isak, Palle, a szigeté meg Hammarsö - maga a bűbáj. A könyvet nem lehet letenni, magába szippant és nem ereszt. Képtelenség szabadulni, ha abba is hagyod, az agyad egyik zugában tovább örvénylik a kesernyés sztori, felzaklat, nyugtalanít, sorra bukkannak fel a gondolatok, kérdések, saját élmények. Imádom a sűrű regényket, Linn Ullmann pedig pontosan ilyet írt, sűrűt. (Ingmar Bergmann lánya - a vér, ugyebár.) Keverednek az idősíkok, jelen és múlt, szétfutnak-összetalálkoznak a mellékszálak, mintha sok-sok darabból álló kirakós játék lenne, úgy tárul fel a szereplők világa, lassan, fokozatosan mélyül a történet, lépésről lépésre bontakozik ki a tragédia. Ullman sebészi pontossággal fogalmaz, nem operál felesleges eszközökkel. Az egyszerű szavak mögött fantasztikus mélységű érzések örvénylenek, ez a feszültség az, ami magával ragad és csak olvasod és csak olvasod és csak olvasod. Annyira erőteljesen ír Ullmann és annyira intenzív az olvasmányélmény, hogy abszurd, de szinte filmszerűen láttam magam előtt az eseményeket, az embereket, a tájakat. (Nem, nem ittam semmit és nem, nem szívtam semmit.)
Igazán csak két dolog zavart: A történet nem úgy zárul, ahogy kellene, kicsit illogikus, izgatottan vártam, hogy na, majd most jön A Befejezés, ez azonban elmaradt, ami nem baj, elfogadható, nem von le a regény értékéből, csak a legutolsó mondat után egy bazinagy kérdőjel vibrál a fejemben, mert szerintem nincs vége, nem ott van vége, ahol, és legszívesebben megkocogtatnám Ullmann vállát, hogy bocs, ha ráérsz egy percre, húzódjunk ide félre és mondd el, mi a vége. A másik zavaró tényező a borító fülszövege. Nem tudom, ki írta, az viszont fix, hogy a könyvet nem olvasta vagy nem értette vagy nem jól súlyozta az eseményeket-szereplőket. Lehetett volna írni az apáról, a három lányáról, a megdöbbentő gyermeki-kamasz kegyetlenségről, az elfogadásról-befogadásról, a kitaszításról, az önfeladásról, bármelyiket is választja a t. fülszövegíró, sokkal közelebb járt volna ahhoz, amiről valójában szól a könyv. Még szerencse, hogy belelapoztam, ott, a Libriben. 
 

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csibike.blog.hu/api/trackback/id/tr776170190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pipi8607 2008.11.13. 15:41:43

Ne írj ilyet a WoW-ról... Megsértesz... :D

csibike 2008.11.13. 15:47:54

Konkrétan melyik soron is akarsz megsértődni? :)

pipi8607 2008.11.13. 16:18:43

"...szóval, ez az igazi szerepjáték, nem a World of Warcraft." Ez nem teccett... :D Főleg, amivel összehasonlítottad... XD A Thomas rajzfilm nekem nagy ellenségem, valahogy elvont... :D (Remélem, arról van szó...)

M 2008.11.13. 18:17:11

Örülök, hogy meggyógyultál. :)

Aranyhal 2008.11.13. 18:55:39

Nekem gyengém Thomas, Emily, Gordon, Edward, Percy, Toby...és Harold!!!!! *kétévestől tanultam* %lol%

Elf 2008.11.13. 19:22:17

Nagyon rég néztünk Thomast, lévén 20 évesek, de ahogy elkóborolt a sínekről az anyja mellől rácsodálkozni a virágos rétre, az most is előttem van. WOW pedig jó, Arthast imádom, a fiam éjfélkor vette meg a kiegészítőt tegnap, mert akkortól lehetett kapni :P Ahogy nőnek úgy változnak :)

pipi8607 2008.11.13. 19:32:53

Párom is már játszik a kiegészítővel. Ma hozták házhoz neki... :)

Enable 2008.11.13. 19:56:59

Thomas és társai?... Viccelsz?... Nekem szakirodalom, kötelező mese... :P

Picike 2008.11.13. 21:00:45

Pedagógusként nálam Thomas a motiváció, a jutalom, a büntetés, stb. :-)) Amúgy könyv-kívánságlistát írni jó dolog! Nekem is van jó pár oldalas. :-))

csibike 2008.11.14. 00:02:16

Picike: Pölö matricaként vagy milyen formában? :) Nekem is simán kijönne egy könyvesbolt :D Enable: Szerintem ezt egy szülő se ússza meg :)) pipi8607: Thomas vagy a World...? :D

csibike 2008.11.14. 00:04:45

Elf: Látom, te is képben vagy és kapod a kiképzést, de így a jó :)) Aranyhal: Ügyes vagy :D M: Köszönöm :) Sajnos, csak nagyjából, még rekedt vagyok és fáj ez-az...

csibike 2008.11.14. 00:05:56

pipi8607: Általában az irónia és a humor eszközével élek, de el tudom hinni, hogy ez az írott szövegből nem üt át :D

merle 2008.11.14. 07:15:51

Ezt a könyvet el fogom olvasni mindenképpen^^

pipi8607 2008.11.14. 07:20:19

De átüt, de nehogymár a WoW-al viccelődj, és különben is, miért ne piszkálnálak egy picit? :) Na jó befejeztem! :) *ölel* :)

picur 67 2008.11.14. 07:56:06

Örülök, hogy meggyógyultál. Én is imádok olvasni, tele van otthon egy földtől plafonig könyvespolc könyvekkel. Ezt a könyvet én is megveszem és elolvasom.

csibike 2008.11.14. 13:02:54

picur 67: Köszönöm :) Mindig is egy tetőtől-talpig könyvespolcra vágytam, irigyellek :))) pip8607: Már kezdtem megijedni... :)) Hirtelen az jutott eszembe, na :D merle: Kíváncsi vagyok, hogy tetszik majd nektek :)

Picike 2008.11.14. 14:24:33

Igen, matrica vagy laminált képecske. Ha összegyűjt 10 laminált képecskét, akkor lehet délután számítógépezni. De ha valami rosszaságot csinál, akkor visszavándorol hozzám egy Thomas kártya. Így megy ez. :-))

csibike 2008.11.14. 19:37:59

Ez igazán aranyos ötlet :)
süti beállítások módosítása